Σχέδιο μαθήματος + φύλλο εργασίας : Κική Δημουλά - Τα πάθη της βροχής κείμενα γ΄γυμνασίου
Σχέδιο
Μαθήματος
ΜΑΘΗΜΑ
: Κείμενα Νεοελληνικής
Λογοτεχνίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ : Τα πάθη της βροχής , Κική Δημουλά
ΤΑΞΗ : Γ΄γυμνασίου
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ :
Παπαδοπούλου Θεοδοσία
ΜΕΘΟΔΟΣ
ΔΙΑΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : Ερμηνευτική
ΜΟΡΦΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
: Κατευθυνόμενος Διάλογος
ΠΟΡΕΙΑ-ΦΑΣΕΙΣ
ΔΙΑ/ΛΙΑΣ : Ανάλυση – Σύνθεση (Αφόρμηση
- Παρουσίαση – Ερμηνευτική Προσέγγιση
– Αισθητική Προσέγγιση – Ανασύνθεση
)
ΧΩΡΙΣ
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΗ : των μαθητών
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ :
ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
: Διαδραστικός Πίνακας , Φύλλα Εργασίας
ΣΤΟΧΟΙ
: Γενικότερος :
Να κατανοήσουν
οι μαθητές το συμβατικό τρόπο με τον
οποίο εκφράζονται τα συναισθήματα στη
σύγχρονη ποίηση και να προσεγγίσουν το
έργο της Κικής Δημουλάς .
Ειδικότεροι
:
- Να αντιληφθούν οι μαθητές το στοιχείο της υποβολής με θεματικό άξονα τη βροχή .
- Να διακρίνουν τον τρόπο με τον οποίο η ποιήτρια βιώνει την απουσία του αγαπημένου προσώπου και το συναίσθημα της μοναξιάς .
- Να εξετάσουν οι μαθητές την ειρωνική χρήση της γλώσσας και το μηχανισμό αποστασιοποίησης με τον οποίο η ποιήτρια αποφεύγει την άμεση έκθεση των βιωμάτων και των συναισθημάτων της .
Παιδαγωγικοί
Στόχοι :
Επιδιώκεται
οι μαθητές:
- Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ τους (αλληλοδιδακτικό αποτέλεσμα και διαπροσωπική μάθηση) έτσι ώστε να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη.
- Να εφαρμοσθούν διερευνητικές μορφές μάθησης ώστε να καλλιεργήσουν τη δεξιότητα της έρευνας. .
- Να δοθούν αφορμές για έκφραση με πολλαπλούς τρόπους ώστε να φανεί η αισθητική ανταπόκριση.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ:
Επιδιώκεται
οι μαθητές:
- Να αναζητούν πληροφορίες από το Διαδίκτυο
- Να αξιολογούν και να επιλέγουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει.
- Να επεξεργάζονται δεδομένα.
- Να οπτικοποιούν μηνύματα.
- Να αναπαριστούν την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους.
ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΑΣ – ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Αφόρμηση (5΄)
Με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα παρακολουθούμε το τραγούδι Βροχή (υπόγεια ρεύματα) και οι μαθητές διατυπώνουν σκέψεις και συναισθήματα που τους γεννά το τραγούδι .
- Παρουσίαση ποιήματος – καθορισμός θέματος ( 5΄)
Μετά την ανάγνωση του ποιήματος από την καθηγήτρια με βιωματικό τρόπο οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν απορίες για τυχόν άγνωστες λέξεις. Στη συνέχεια αφού εργαστούν σε ομάδες εντοπίζουν λέξεις- κλειδιά και καθορίζουν το θέμα του ποιήματος.
- Ερμηνευτική Προσέγγιση (15΄)
Αρχικά οι μαθητές θα προβληματιστούν για την επιλογή του τίτλου και την επιλογή χρήσης του α΄προσώπου. Στη συνέχεια θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα επεξεργαστούν σε ομάδες. Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; Ποιος ο ρόλος της βροχής ; Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ; - Αισθητική Προσέγγιση (10΄)
Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν τη λειτουργία των εκφραστικών μέσων στο ποίημα , την ύπαρξη μέτρου και ομοιοκαταληξίας και το ρόλο τους στο ποίημα , το ρόλο των επιθέτων καθώς και ποιες λέξεις λειτουργούν ως σύμβολα . - Ανακεφαλαίωση – ΑνασύνθεσηΣκοπός της ανασύνθεσης είναι να θεραπεύσει τον αναπόφευκτο διαμελισμό του κειμένου κατά την ερμηνευτική πορεία. Έτσι οι μαθητές καλούνται να αναδιηγηθούν δημιουργικά και σύντομα το περιεχόμενό του , επισημαίνοντας και σχολιάζοντας το μήνυμα του ποιήματος.
Φύλλο Εργασίας
Νεότερη
Ποίηση : Κική Δημουλά
“ Τα πάθη
της βροχής”
- Αφού επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ηλεκτρονικής εφημερίδας wikipedia ή συμβουλευτείτε το βιβλίο ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας να γράψετε λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο της ποιήτριας .
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Σε ποια ποιητική συλλογή ανήκει το ποίημα ; Ποια η θεματολογία της ;
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Θέμα : __________________________________________________________________
Περιεχόμενο :___________________________________________________________ - Δομή : 1η ενότητα _______________________________________________________
2η ενότητα _______________________________________________________
3η ενότητα _______________________________________________________ - Αισθητική Προσέγγιση :
Γλώσσα- Ύφος : _________________________________________________________
Εκφραστικά Μέσα :______________________________________________________
__________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Ερμηνευτική προσέγγιση :
Τί
υποδηλώνει ο τίτλος ;
________________________________________________
_________________________________________________________________________
Τι υποδηλώνει η χρήση του α΄προσώπου ; _____________________________
_________________________________________________________________________ Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; _________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; _________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Τι υποδηλώνει η χρήση του α΄προσώπου ; _____________________________
_________________________________________________________________________ Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; _________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; _________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
- Διαβάστε το ποίημα “ Τοπίο” του Παπανικολάου . Ποιες ομοιότητες υπάρχουν με το ποίμα της Δημουλά ;
Στο θλιμμένο κάμπο βρέχει, βρέχει
στις ελιές τις γκρίζες·
το νερό σα ρίγος τρέχει
από τα κλαδιά στις ρίζες.—
Γκρίζα η ώρα, γκρίζα η χώρα,
σκοτεινά κάτω κι απάνω:
Ξεχωρίζουν μες στη μπόρα
τα τσαντήρια των Τσιγγάνων.
Απ’ την άσφαλτο, τα κάρα
κατεβαίνουν, κατεβαίνουν...
Λάμπουν μερικά τσιγάρα
στα παράθυρα του τραίνου.Ανυπόφορη είναι η θλίψη
των αγρών, αυτό το μήνα!
Η βροχή μας έχει κρύψει
απ’ το φόντο την Αθήνα.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Αφού ακούσετε στο youtube το τραγούδι “Βροχή” που ερμηνεύουν τα υπόγεια ρεύματα να περιγράψετε τα συναισθήματα που γεννά η βροχή.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Ακούστε στο youtube τη μελωδία για το ποίημα της κικής Δημουλά “Τα πάθη της Βροχής” . Γιατί επιλέχτηκε η συγκεκριμένη μελωδία ;
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Βρείτε τα
επίθετα που υπάρχουν στο ποίημα. Ποια
η λειτουργία τους ;
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ; _________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Βρείτε τα σημεία που υπάρχει ειρωνεία . Τι πετυχαίνει με τη χρήση της η συγγραφέας ; _________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου