Σχέδιο μαθήματος + φύλλο εργασίας : Κική Δημουλά - Τα πάθη της βροχής κείμενα γ΄γυμνασίου

Σχέδιο Μαθήματος

ΜΑΘΗΜΑ : Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ : Τα πάθη της βροχής , Κική Δημουλά
ΤΑΞΗ : Γ΄γυμνασίου
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ : Παπαδοπούλου Θεοδοσία
ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : Ερμηνευτική
ΜΟΡΦΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : Κατευθυνόμενος Διάλογος
ΠΟΡΕΙΑ-ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΑ/ΛΙΑΣ : Ανάλυση – Σύνθεση (Αφόρμηση - Παρουσίαση – Ερμηνευτική Προσέγγιση – Αισθητική Προσέγγιση – Ανασύνθεση )
ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΗ : των μαθητών
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ :
ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ : Διαδραστικός Πίνακας , Φύλλα Εργασίας

ΣΤΟΧΟΙ : Γενικότερος :
Να κατανοήσουν οι μαθητές το συμβατικό τρόπο με τον οποίο εκφράζονται τα συναισθήματα στη σύγχρονη ποίηση και να προσεγγίσουν το έργο της Κικής Δημουλάς .

Ειδικότεροι :
  1. Να αντιληφθούν οι μαθητές το στοιχείο της υποβολής με θεματικό άξονα τη βροχή .
  2. Να διακρίνουν τον τρόπο με τον οποίο η ποιήτρια βιώνει την απουσία του αγαπημένου προσώπου και το συναίσθημα της μοναξιάς .
  3. Να εξετάσουν οι μαθητές την ειρωνική χρήση της γλώσσας και το μηχανισμό αποστασιοποίησης με τον οποίο η ποιήτρια αποφεύγει την άμεση έκθεση των βιωμάτων και των συναισθημάτων της .

Παιδαγωγικοί Στόχοι :
Επιδιώκεται οι μαθητές:
  • Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ τους (αλληλοδιδακτικό αποτέλεσμα και διαπροσωπική μάθηση) έτσι ώστε να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη.
  • Να εφαρμοσθούν διερευνητικές μορφές μάθησης ώστε να καλλιεργήσουν τη δεξιότητα της έρευνας. .
  • Να δοθούν αφορμές για έκφραση με πολλαπλούς τρόπους ώστε να φανεί η αισθητική ανταπόκριση.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ: Επιδιώκεται οι μαθητές:
  1. Να αναζητούν πληροφορίες από το Διαδίκτυο
  2. Να αξιολογούν και να επιλέγουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει.
  3. Να επεξεργάζονται δεδομένα.
  4. Να οπτικοποιούν μηνύματα.
  5. Να αναπαριστούν την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους.

ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΑΣ – ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Αφόρμηση (5΄)
    Με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα παρακολουθούμε το τραγούδι Βροχή (υπόγεια ρεύματα) και οι μαθητές διατυπώνουν σκέψεις και συναισθήματα που τους γεννά το τραγούδι .



  1. Παρουσίαση ποιήματος – καθορισμός θέματος ( 5΄)
    Μετά την ανάγνωση του ποιήματος από την καθηγήτρια με βιωματικό τρόπο οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν απορίες για τυχόν άγνωστες λέξεις. Στη συνέχεια αφού εργαστούν σε ομάδες εντοπίζουν λέξεις- κλειδιά και καθορίζουν το θέμα του ποιήματος.

  1. Ερμηνευτική Προσέγγιση (15΄)
    Αρχικά οι μαθητές θα προβληματιστούν για την επιλογή του τίτλου και την επιλογή χρήσης του α΄προσώπου. Στη συνέχεια θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα επεξεργαστούν σε ομάδες. Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; Ποιος ο ρόλος της βροχής ; Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ;
  2. Αισθητική Προσέγγιση (10΄)
    Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν τη λειτουργία των εκφραστικών μέσων στο ποίημα , την ύπαρξη μέτρου και ομοιοκαταληξίας και το ρόλο τους στο ποίημα , το ρόλο των επιθέτων καθώς και ποιες λέξεις λειτουργούν ως σύμβολα .
  3. Ανακεφαλαίωση – Ανασύνθεση
    Σκοπός της ανασύνθεσης είναι να θεραπεύσει τον αναπόφευκτο διαμελισμό του κειμένου κατά την ερμηνευτική πορεία. Έτσι οι μαθητές καλούνται να αναδιηγηθούν δημιουργικά και σύντομα το περιεχόμενό του , επισημαίνοντας και σχολιάζοντας το μήνυμα του ποιήματος.




    Φύλλο Εργασίας Νεότερη Ποίηση : Κική Δημουλά

    Τα πάθη της βροχής”

    1. Αφού επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ηλεκτρονικής εφημερίδας wikipedia ή συμβουλευτείτε το βιβλίο ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας να γράψετε λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο της ποιήτριας .

      __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
      ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    2. Σε ποια ποιητική συλλογή ανήκει το ποίημα ; Ποια η θεματολογία της ;

      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    3. Θέμα : __________________________________________________________________
      Περιεχόμενο :___________________________________________________________
    4. Δομή : 1η ενότητα _______________________________________________________
      2η ενότητα _______________________________________________________
      3η ενότητα _______________________________________________________
    5. Αισθητική Προσέγγιση :
      Γλώσσα- Ύφος : _________________________________________________________
      Εκφραστικά Μέσα :______________________________________________________
      ________________
      __________________________________________________________
      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    6. Ερμηνευτική προσέγγιση :
      Τί υποδηλώνει ο τίτλος ; ________________________________________________
      _________________________________________________________________________

      Τι υποδηλώνει η χρήση του α΄προσώπου ; _____________________________
      _________________________________________________________________________
      Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; _________________________________________________________
      _________________________________________________________________________
      Ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; _________________________________
      ______________________________
      ____________________________________________
      __________________________________________________________________________
      Βρείτε τα επίθετα που υπάρχουν στο ποίημα. Ποια η λειτουργία τους ;
      _________________________________________________________________________
      _________________________________________________________________________

      Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ; _________________________
      _________________________________________________________________________
      _________________________________________________________________________

      Βρείτε τα σημεία που υπάρχει ειρωνεία . Τι πετυχαίνει με τη χρήση της η συγγραφέας ; _________________________________________________________
      _________________________________________________________________________
      _________________________________________________________________________
    1. Διαβάστε το ποίημα “ Τοπίο” του Παπανικολάου . Ποιες ομοιότητες υπάρχουν με το ποίμα της Δημουλά ;
      Στο θλιμμένο κάμπο βρέχει, βρέχει
      στις ελιές τις γκρίζες·
      το νερό σα ρίγος τρέχει
      από τα κλαδιά στις ρίζες.—
      Γκρίζα η ώρα, γκρίζα η χώρα,
      σκοτεινά κάτω κι απάνω:
      Ξεχωρίζουν μες στη μπόρα
      τα τσαντήρια των Τσιγγάνων.
      Απ’ την άσφαλτο, τα κάρα
      κατεβαίνουν, κατεβαίνουν...
      Λάμπουν μερικά τσιγάρα
      στα παράθυρα του τραίνου.
      Ανυπόφορη είναι η θλίψη
      των αγρών, αυτό το μήνα!
      Η βροχή μας έχει κρύψει
      απ’ το φόντο την Αθήνα.
      ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
      __________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    2. Αφού ακούσετε στο youtube το τραγούδι “Βροχή” που ερμηνεύουν τα υπόγεια ρεύματα να περιγράψετε τα συναισθήματα που γεννά η βροχή.
      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    3. Ακούστε στο youtube τη μελωδία για το ποίημα της κικής Δημουλά “Τα πάθη της Βροχής” . Γιατί επιλέχτηκε η συγκεκριμένη μελωδία ;
      _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Σχόλια

    Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

    Σχεδιάγραμμα έκθεσης γ΄γυμνασίου : Σχολικός εκφοβισμός

    Σχεδριάγραμμα έκθεσης γ΄γυμνασίου : Ισότητα των φύλων